· 

OUT-IS-ME vervolg

Autisme wordt door velen gezien als een beperking. Zo kan ik er eerlijkgezegd niet meer naar kijken.

Er is juist sprake van uitzonderlijke talenten! Die talenten hebben ruimte nodig om zich verder te kunnen blijven ontwikkelen en dat daar dan misschien dingen tegenover staan die minder sterk ontwikkeld zijn. So what?

 

Er verscheen op Facebook een hele mooie poster met daarop de symptomen van autisme. Waar ik als Kindertolk natuurlijk vooral in geïnteresseerd ben, is wat de symptomen ONS eigenlijk te zeggen hebben.

 

(De vetgedrukte zinnen zijn de zinnen die op die poster worden genoemd).

 

Gebruik liever geen sarcasme. Dat vind ik lastig te begrijpen.

Dit wil ons dus zeggen:

Probeer grip te krijgen op lastige tegenstijdige gevoelens IN jezelf.

 

Verwacht niet dat ik je in de ogen aankijk. Ik ben dan snel afgeleid. Ik kan beter luisteren als ik ergens anders naar kijk.

Kijk jezelf eens diep in de ogen aan. Laat je niet afhouden van hetgeen werkelijk je aandacht vraagt. Luister eens naar de signalen die je krijgt.

 

Soms is een taak of een opdracht voor mij makkelijker dan een keuze.

Meestal zijn we liever druk bezig met de ander, dan dat we voor onszelf kiezen.

 

Als ik boos ben kan dat komen doordat mijn hoofd erg vol zit. Laat mij dan maar eventjes. Alleen zijn helpt mij echt.

We zijn boos. Dat komt omdat ons hoofd erg vol zit. Dat heb ik al heel lang laten gebeuren.

All-EEN zijn -met mezelf- zou mij echt helpen.

 

Vertel mij altijd van tevoren wat er gaat gebeuren. Ik hou niet zo van onverwachte gebeurtenissen.

Altijd maar rekening houden met een ander. We voldoen graag aan verwachtingen van een ander.

 

Ik vind het heel fijn als je mij uitlegt wat er om mij heen gebeurt.

We vinden het helemaal niet fijn wanneer een ander ons spiegelt wat er bij ons van binnen gebeurt.

 

Wachten of niks doen vind ik moeilijk. Kun je mij helpen mijn tijd in te vullen?

We gaan maar door! Het wordt tijd om te doen wat ons hart ons ingeeft!!!

 

Vertel altijd wat ik MAG doen.

We durven niet te praten over wat we zelf -diep van binnen- het liefst zouden doen.

 

Ik vind het moeilijk om jouw gevoelens aan te voelen. Als je het voor mij verwoordt, snap ik hoe jij je voelt.

We zijn een kei in het denken voor een ander. Als we bij onszelf diep van binnen eens zouden gaan voelen, dan snappen we de ander beter.

 

Wil je mijn aandacht? Kijk wat ik aan het doen ben en sluit daar eens bij aan!

Wat IN mijzelf wil aandacht? WAT ben ik eigenlijk aan het doen en WAAR sluit ik mezelf steeds voor af?

 

Geef me bedenktijd als je iets zegt of vraagt.

Neem de tijd om jezelf af te vragen wat je allemaal uit en van jezelf vraagt.

 

Raak me liever niet onverwacht aan.

Waar blijf je het liefst, bewust, ver van verwijderd?

 

Een vast plekje vind ik fijn. Bijvoorbeeld aan tafel, in de kring op school of op de bank.

Welk plekje houden we het liefst voor onszelf/verborgen voor de ander? Bijvoorbeeld wanneer we in gezelschap zijn of wanneer we het hebben over wat ons bezig houd of wanneer we in onze eigen omgeving zijn.

 

Wil je meer weten? Bel of mail me. Graag zelfs! Delen is lief! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0